Aktuellt datum och tid: tor 09 sep 2010, 13:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etik, politik och känsla...
InläggPostat: tis 29 jun 2010, 18:48 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Etik, politik och känsla kan vara samma sak. Ofta dras man till människor som står för samma värderingar som man själv gör personligen.

Jag har en allmän fråga som kan vara intressant. Det är alltså inget personligt utan jag hittar på en situation som skulle kunna vara verklighet.

Kvinnor dras i större utsträckning till bad boys eller något som inte överensstämmer med deras egen syn av någon anledning. I press kan man läsa om kvinnor som träffar på en man som gör att de tillfälligt överger sina fasta ideal, allt för kärleks skull.

Hittar på ett exempel:
Kvinna, är röd i hela sitt hjärta och uppfostrad att ta tillvara på naturen. Växer dessutom upp med en gravt handikappad bror som är dömd att aldrig tillfriskna. I den brokiga familjen finns rödvinskommunister, skådespelare, new agare, kristna, konstnärer. Nu hittade jag på lite extra så det skulle bli lite krydda i det hela men det var för ni skulle skapa er en bild av en situation som skulle kunna finnas.

Kvinnan i exemplet kärar ner sig i en man som har icke-demokratiska värderingar av något slag och ni kan kalla det för nationalist, nazist, rasist eller vad ni vill. Hon flyttar i hop med mannen och lever med honom i några års tid. Därefter ser hon situationen är ohållbar och som ett menalt fängelse och paret separerar.

Frågan är nu om kvinna som råkade välja "fel sambo/man/fästman eller vad det nu kan vara som lever under samma tak och där man förmodligen ägnar sig åt Frejanska lekar av något slag. Vad anser ni att hon är i hjärtat? Det som hon är av sig själv eller det som hon råkade kanske säga, göra eller rent av skriva eller medverka i under sin blå-gule makes/sambos/fästmans inflytande?

En lite delikat fråga för i kristendomen "kan man ångra sina synder" men hur ser ni i ert samfund? Är ni låsta vid det som varit hos människor eller ser ni det som verkligen är? Detta är ju ingen sann historia men den hade ju lika gärna ha varit en historia med innehåll och substans. Dikt och verklighet kan ju ofta ha ett samband i vår märkliga tankevärld.

Nyfiken på svar om det är någon som har ett svar när det gäller ett påhittat fall som lika gärna hade kunnat vara sanning.

Inläggsrubrik: Re: Etik, politik och känsla...
InläggPostat: tis 29 jun 2010, 19:00 
Gäst
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  WWW  Profil

Jag förstår inte riktigt frågeställningen.

InläggPostat: tis 29 jun 2010, 20:41 
Gäst
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  WWW  Profil

Vildblomman skrev:
En lite delikat fråga för i kristendomen "kan man ångra sina synder" men hur ser ni i ert samfund? Är ni låsta vid det som varit hos människor eller ser ni det som verkligen är? Detta är ju ingen sann historia men den hade ju lika gärna ha varit en historia med innehåll och substans. Dikt och verklighet kan ju ofta ha ett samband i vår märkliga tankevärld.

Det varierar mellan olika personer. Jag kan förlåta någon som snott ett plektrum av mig, ifall den ger mig ett nytt av samma typ. Men de där Adolf Hitler och Josef Stalin var inga trevliga herrar, det är jag säker på, oavsett vad nutida beundrare av dessa monster säger.

http://www.myspace.com/dynastise
http://www.myspace.com/xemsweden

InläggPostat: tis 29 jun 2010, 21:11 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Dark Elf,
Ditt inlägg längst ner är roligt och tvetydigt, soffan kunde vara full av ungar eller pappan kunde vara full men ungarna gillade honom trots det.

Skriver flummigt, tvetydiggt i bland för att man skall kunna tolka på olika sätt.

InläggPostat: tis 29 jun 2010, 21:18 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Calle Lundbäck,
Stalin och Hitler lär väl inte charma speciellt många nuförtiden och tur är ju det. Forn sed gillar inte dessa män men jag såg det från ett annat perspektiv att man möter olika människor i livet med annat synsätt än det egna.

Man är enligt min mening det man är i hjärtat men kärlek kan förvrida eller man kan acceptera andras synpunkter som man inte delar skulle jag tro genom kärlekens kraft - på gott och ont.

Lyfte fram en problematik om gränsdragning. Kärlek är vackert. Att beundra Stalin och Hitler är inte speciellt sunt däremot. Att vara icke-rasist och möta rasister är säkert problematiskt men det existerar trots allt. En far eller mor älskar sitt renrakade barn med kängor skulle jag tro för att ta ett exempel men ändå kanske ha sympatier åt annat håll.

InläggPostat: tis 29 jun 2010, 22:26 
Samfundsmedlem
Användarvisningsbild

Hej!

Kan det inte vara så att hon verkligen tror att hon genom sin kärlek och moderliget kan ändra på "sin" bad boy...det är väl fler än jag som känner att kvinnan vi lever med vill forma om oss!! // Jerry

InläggPostat: ons 30 jun 2010, 16:46 
Gäst
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  Profil

I vår grå-zoniga värld så skulle jag för enkelhetens skull och med full mage efter en dags grillning säga att motparter oftast dras mot varandra, positiv vs. negativ.

Hah..! Så sant som du skriver dolmes, gumman min föll för en dåtida misantropisk black metallare i cliché-artad styrsel. Och numera är man 3-barns far med 40 timmars veckor och radhus... tog dock 10 år för den förvandlingen.
Så visst, om än hur omöjligt det kan se ut så är vi ändå "evolverande" varelser.

Tyvärr finns det också psykologiska defekter/sjukdomar/störningar som gör det lite knivigt på vissa fronter!

InläggPostat: sön 04 jul 2010, 08:43 
Moderator
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  Profil

För att återvända till ursprungsfrågan - vilken jag inte tolkade som en fråga om detta med att leva med en partner som är olik sig själv, utan som en fråga om förlåtelse.

På den här punkten ser jag egentligen inte sedens etik som väsenskild från kristendomens. Skillnaden ligger i begreppet "synd". I kristen tankevärld är synd något centralt, ja till och med något varje människa är född med och ytterst något som bara Guds nåd kan befria människan från. Inom seden ser vi det inte så. Människor kan begå misstag, man kan göra dåliga saker, man kan göra andra och sig själv illa, men vi talar inte om synd. Därför behövs inte heller någon övermänsklig instans som ska dömma eller ge oss nåd. Sedens etik är ytterst en etik av människor, för människor.

Men visst är förlåtelse möjlig. "Kan man förlåta vad som helst?" Min åsikt är ja - det kan man men det kräver vissa saker. Förlåtelse är aldrig en envägskommunikation. Förlåtelse kräver att den som felat ber om att bli förlåten. Och för att kunna göra det måste hon verkligen känna i sitt hjärta att hon har gjort fel, ångra det, vara beredd att göra vad som än krävs för att ställa saker och ting till rätta igen. Om så är fallet, då ser jag ingen anledning till att hon inte kan bli förlåten.

/ Erik

LINA:
"Tor och Freja!" (You go, girl...)

InläggPostat: lör 10 jul 2010, 02:28 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Vildblomman skrev:
Kvinnor dras i större utsträckning till bad boys eller något som inte överensstämmer med deras egen syn av någon anledning. I press kan man läsa om kvinnor som träffar på en man som gör att de tillfälligt överger sina fasta ideal, allt för kärleks skull.

Jag har aldrig nån gång träffat en kvinna som dras till "bad boys"!!!
Det där första påståendet tycker jag är en genaralisering som får våra unga män att vilja vara elaka mot tjejer för att de tror att det är det som tjejerna vill ha!
Vad tidningarna skriver kan man inte ta som norm, de skriver det som de tror säljer.

Att man som förälskad gör galna saker är inget konstigt. Förälskelsen är hormoner och endorfiner som ställer till det i hjärnan, det är till för att vi ska dras till nya personer och få barn med olika partners. En förälskelse går över på ungeför 2 år (snabbare om man tex flyttar ihop tidigare). Om det sedan går över till kärlek eller inte är en annan fråga.
Under förälskelsen så ser man ofta inte klart på den personen som man är förälskad i, och man är mer förlåtande för den andres brister.

Jag ber om ursäkt att jag låter lite hätsk, men jag blir lika upprörd över det påståendet som över påståendet att "prostitution är världens äldsta yrke".
Folk säger så mycket som de tycker och tror, och så säger de det på ett sätt som om det vore den enda sanningen, vilket får andra, ej insatta, att också tro på det.

Nu till frågeställningen.
Det är väl klart att du kan bli förlåten om tex du var ihop med en rasist och fick rasistiska åsikter. (behöver man BLI förlåten för sina åsikter fördendelen??) Men vem är det du vill ska förlåta dig? Familj, vänner, gudomarna? Det viktigaste är väl att du förlåter dig själv för att du "svek" dina ideal? Det är inte lätt att förlåta sig själv, vi vill gärna vara perfekta... om du har gjort något under den här perioden som har skadat andra människor, då är det väl dem som man ske be om att bli förlåten.
Det hela tror jag handlar om heder egentligen. Att ställa sig upp och erkänna för sig själv att, ja jag gjorde detta, jag sa så och gjorde inte si, men nu har jag lärt mig, nu vet jag mer om mig själv. Det där var jag, det är inte jag längre. Nu kan jag gå vidare.
Problemet är om det man gjorde förr kommer upp till utan och biter en där bak, vilket händer då och då. Men då får man ha lite skinn på näsan och förklara just det, att man har ändrats sig.
Mer än så kan man ju inte göra. Om de andra inte vill acceptera det så är det ju deras förlust då.

Tycker lilla jag mitt i natten :)

InläggPostat: lör 10 jul 2010, 20:48 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Tyvärr så har jag varit med om något liknande, som kvinnan vars åsikter påverkades starkt av makens åsikterna.

Av erfarenhet vet jag att man kan känna sig otroligt skuldig efteråt när man väl inser att man har sagt och gjort saker som faktiskt inte stämmer överens med hur man tyckte och kände innan och efter förhållandet. Mest störande tanke för mig var: "nu tror de som jag sagt det till att jag verkligen är så!"

Jag tror inte att lösningen/svaret till skuldkänslorna ligger i forn sed särskilt men i synd förnuft och att agera "true to yourself". Det är väl allt man kan göra under livet. För att dra det lite mer till spirituella sidan så tror jag att vara "true to yourself" är allt vi kan göra för att göra gudarna nöjda (om de verkligen bryr sig ;)).
För att lösa problemet med bilden de andra har skapat av dig under förhållandets perioden så är det bara att hälsa på med fikabröd eller blommor och förklara hur det gick till. Inte så mycket för deras skull, men mer för din egen skull. Jag tror att ens egna negativa känslor omkring någonting som du beskriver är mycket större än åhörarnas känslorna om det. Som andra redan har sagt så är det för de mesta dig själv som behöver förlåta dig.

Hoppas att det blev tydligt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme