|
Aktuellt datum och tid: tis 07 sep 2010, 14:31
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 3 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
Flugsvamp
|
Inläggsrubrik: "De där kallar sig Asatroende" Postat: tor 22 jul 2010, 18:22 |
|
|
|
Har hört det sägas och har sagt det själv så många gånger nu att min irritation vill gå till handling. Precis, de där kallar sig Asatroende, medan de säger sig tro att Gudarna är mytologiska! Just precis, de där kallar sig Asatroende, och sprider samma löjliga historier ur Eddorna som sin urgrund medan alla vet att det är kristen propaganda. Helt exakt, så kallar de där sig Asatroende utan egentlig orsak. Spyr på personer som överskyler all historisk verklighet. Kallar Asarna för ingenting i ett större perspektiv... Det verkar inte bättre än att de vill posera med att kalla sig fritänkande och bruka världarnas herrar som filosofiska tillhuggen. Min åsikt är att de som inte följer och känner Asarnas existens inte är Asatroende. Allt bebisjoller om att Asarna är det och det, med tusen invändningar de läst i böcker och lurats tro kan bara kastas utför ättestupan. Just precis, ett av tusen exempel. Precis nu; på senare tid, har detta med ättestupan uppmärksammats som en av lögnerna om forn sed som var för korkad propaganda. Stupa = Plats. Do the math the indian way. Asarna är inte myt eller folktro. Den som vill tro det är bara en träl under en fientlig och rimitiv propaganda.
HELL ASAR! HELL ASYNJOR!
|
|
| Upp |
|
 |
|
Aldo G
|
Inläggsrubrik: Re: "De där kallar sig Asatroende" Postat: sön 25 jul 2010, 10:22 |
|
|
|
Hej flugsvamp.
Jag har svårt att förstå din text. Du skulle vinna på att förtydliga avsikten med den, samt placera den i en passande ämneskategori. "Off topic" eller "Öppna samtal" i detta fall. "Myt och folktro" är ämnat för fornsedens mytmaterial, sagostoff, sägner och liknande.
Lyck till.
mvh a
|
|
| Upp |
|
 |
|
henrik
|
Inläggsrubrik: Re: "De där kallar sig Asatroende" Postat: sön 01 aug 2010, 10:36 |
|
|
|
Hej Flugsvamp. Även jag tycker ditt inlägg är otydligt, och jag förstår inte vem/vilka du reagerar emot. Är det så att du ser Eddorna som helt och hållet kristen propaganda? I så fall skulle jag säga att din ståndpunkt är alldeles för onyanserad och ogrundad. Namnen "Asar och Asynjor" som du ju själv använder dig av och uppenbarligen helighåller, känner vi ju just från Eddan, till exempel. Utan Eddornas mytstoff och folktrons material skulle seden vara så mycket fattigare.
Men som Aldo påpekar så tycker jag nog inte inlägget passar in under denna rubrik.
Hälsningar Henrik
|
|
| Upp |
|
 |
|
Sida 1 av 1
|
[ 3 inlägg ] |
|