Aktuellt datum och tid: tis 07 sep 2010, 15:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En liten förklaring.
InläggPostat: mån 28 jun 2010, 21:01 
Samfundsmedlem
 Skicka e-post  Profil

Angående de ryska propåerna om ett eventuellt samarbete, eller i alla fall kontakt med samfundet.

Då jag inte uppfattade någonting som kunde tolkas som en vurm för rasmedvetna, nynazistiska eller rasistiska tankebanor i dessa ryska skrivelser, var jag positiv i det lilla jag skrev.
Jag tyckte att bilderna såg mycket trevliga och stämningsfulla ut.

Hade jag vetat vad som sades bakom "lyckta dörrar", hade jag inte alls svarat positvt, vare sig på det skrivna eller på bilderna.
Troligtvis inte svarat alls.

Ville bara förklara lite

Holme ristade

Inläggsrubrik: Re: En liten förklaring.
InläggPostat: tis 29 jun 2010, 07:14 
Gäst
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  WWW  Profil

Jag personligen har svårt att förstå mig på denna paniska rädsla för oliktänkande. Jag delar gärna min tro med folk från både höger och vänster. Varje utbyte, varje samtal och diskussion gör mig rikare. Att samtala betyder inte att man delar åsikt, inte heller betyder det att man som organisation stödjer andra med annan åsikt. Möts man i samtal kan det ju faktist hända att man förändrar något. Detta är väl bara positivt?

InläggPostat: tis 29 jun 2010, 14:00 
Moderator
 Skicka e-post  Profil

Att det skulle vara något lurt med denne ryske användare var ju inte alls uppenbart, så det är fullt förståeligt att Holme och andra inte anat ugglor i mossen av vad de läst här på forumet. Det var när jag (som moderator) såg att han angett en e-mail-adress som innehöll 88, som jag för skojs skull googlade på adressen och hamnade på ett forum där man tydligt fick bilden av en snarstucken rysk ultranationalist som ofta gick till fula personangrepp.

Då användaren uppenbarligen inte kunde tillräckligt med svenska för att förstå våra forumsregler så informerade jag honom om vad dessa innehåller, varvid han i rätt oförskämda termer svarade att dessa regler var oacceptabla och förkastliga. Därmed så ogiltigförklarade han ju även sitt eget användarkonto. När han senare stängdes av så skapade han genast nya konton, bl.a. ett där han uppgav sig komma från Helvetet. Bilden av troll eller allmän bråkstake blev rätt tydlig för mig på slutet.

Det står givetvis var och en fritt att diskutera med vem man vill. Somliga av dessa diskussioner, t.ex. om ryska inrikesproblem, passar dock inte på vårt forum.

Äring och frid!
Gunnar

InläggPostat: fre 02 jul 2010, 07:50 
Rådsmedlem
 Skicka e-post  Profil

Illbatting skrev:
Jag personligen har svårt att förstå mig på denna paniska rädsla för oliktänkande. Jag delar gärna min tro med folk från både höger och vänster. Varje utbyte, varje samtal och diskussion gör mig rikare. Att samtala betyder inte att man delar åsikt, inte heller betyder det att man som organisation stödjer andra med annan åsikt. Möts man i samtal kan det ju faktist hända att man förändrar något. Detta är väl bara positivt?

Jag håller med dig om att det finns en risk i att vara alltför rädd för avvikande åsikter, vi som hedningar är ju ingen homogen grupp och måste kunna mötas trots olikheter. Det finns dock gränser bortom vilka det blir meningslöst att försöka nå dialog, hävdar jag. En person som vägrar acceptera de gemensamma regler som satts upp för diskussion på ett forum som vårt och som blir otrevlig och beter sig illa som svar när han blir upplyst om reglerna har passerat den gränsen med råge.

Naturligtvis kan man ifrågasätta reglerna, men de finns ju där för att hålla diskussionens fokus på det som är forumets avsikt. De har också, efter vad jag förstår, delvis kommit till genom att man sett vad som behövs.

InläggPostat: fre 02 jul 2010, 07:59 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Om en användare i accepterar reglerna för forumet tycker jag absolut att han/hon ska bannas från forumet. I övrigt tycker jag inte att man bör banna personer med annorlunda politiska åsikter, vare sig det är nazistiska, kommunistiska eller vad det nu kan tänkas vara. Så länge personen bara diskuterar Forn Sed så är det väl inget problem?

InläggPostat: fre 02 jul 2010, 19:48 
Gäst
 Skicka e-post  Profil

Gunnar skrev:
Det var när jag (som moderator) såg att han angett en e-mail-adress som innehöll 88, som jag för skojs skull googlade på adressen och hamnade på ett forum där man tydligt fick bilden av en snarstucken rysk ultranationalist som ofta gick till fula personangrepp.

Äring och frid!
Gunnar

Brukar du googla nya skribenter eller användare/gäster av forumet eller är det en tillfällighet att du fick göra det med ryssen? Gillar inte om du alltid gör det i egenskap av moderator, men googla du. Har varit en vänligt sinnad "ultramänniska" om du absolut vill googla, dock inte extrem nationalist/rasist ;) :)

InläggPostat: lör 03 jul 2010, 10:47 
Gäst
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  WWW  Profil

Jag är helt med dig Gunnar. Givetvis så bör man ju hålla sig till det aktuella forumets tema och bete sig efter dess regelverk. Däremot tycker jag det är oroande om man lastas för åsikter som vädrats på andra håll.

Nu skall jag återgå till arbetet med att få tag på en bra vildsvinskulting för grillen. Det är sommar, hurra!

InläggPostat: sön 04 jul 2010, 08:25 
Moderator
Användarvisningsbild
 Skicka e-post  Profil

Vildblomman: Nej, vi ägnar oss naturligtvis inte åt någon systematisk kontroll av alla som skaffar ett konto här på forumet.

Angående våra regler: Vi i samfundet har valt att inrätta det här forumet därför att våra medlemmar ska kunna ha en plattform för att tala med varandra och för att nyfikna ska kunna ställa frågor till oss. Tidigare har vi haft andra forum där moderationsreglerna såg annoirlunda ut och samfundets medlemmar var mycket missnöjda med hur det fungerade. Forumet blev till en lekstuga för ljusskygga individer, stämningen blev dålig och hård. Alltså beslutade vi om de regler som nu gäller. En viktig del i dessa regler är möjligheten att stänga av användare som vi finner olämpliga. I detta följer vi som moderatorer de riktlinjer som samfundet utarbetat.

Tyvärr dyker det från tid till annan upp provokatörer och bråkstakar. Det tar mycket tid och energi för oss som modererar men det får vi leva med eftersom vi anser att möjligheten för seriösa personer att kommunicera med oss är viktig. Märk dock att vi inte har någon som helst skyldighet att hålla med ett forum som detta. Många samfund har det inte. Och efter som det är vårt eget val har vi också själva bestämt vilka regler som ska gälla.

/ Erik

LINA:
"Tor och Freja!" (You go, girl...)

InläggPostat: mån 05 jul 2010, 16:56 
Användare avstängd
 Skicka e-post  Profil

Wolk Russ was born in 1988 so his e-mail has "88" number. It doesn't matter that he is neonazi.
Personally to you Gunnar. Wolk asked me tell you "where can we meet you in Sverige?" He will personally to you explain that he is not a racist how did you call him on this forum.
"Where can we meet you on your fests where you got not rights to delete and ban?"

That's what he asked. I'm off your problems.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme