Kvinnliga makter, kvinnlig kraft
Vi befinner oss nu i Disatid, den högtid där vi blotar till kvinnliga makter. Diser, asynjor, förmödrar och så vidare. Och efter februari och Disa, så väntar mars med internationella kvinnodagen. Så det kändes väldigt relevant att skriva om gudinnor den här gången.
Det finns många anledningar till varför jag som yngre lockades till nordisk mytologi och förkristen religion, och avskräcktes från abrahamitisk religion (så som kristendom). Synen på naturen, synen på sexualitet, polyteism och så vidare. Men en faktor var definitivt feminism.
Ordet feminism kan vara kontroversiellt i vissa kretsar. Men för mig betyder något så enkelt som könen ska vara jämställda med varandra, ha samma rättigheter och skyldigheter. Att motverka fördomar, stereotyper och diskriminering baserat på kön. Tyvärr är det ju så, att kvinnor ofta fått dra det kortare strået.
I kristendomen finns det besvärliga bitar, som att många inriktningar fortfarande inte tillåter kvinnliga präster, eller att berättelsen om syndafallet lägger skulden på Eva (kvinnan).
Men i den forna seden kan både män och kvinnor leda blot, och makterna vi blotar till kan vara både kvinnliga och manliga. Gudinnorna är minst lika mäktiga som gudarna. Bland både gudarna och gudinnorna finns det variation i personlighet, attribut och ansvarsområden.
Jag kan inte lista alla gudinnor. Den listan skulle bli väldigt lång! Men låt mig avsluta med hyllning till några:
Hell Freja, som råder över både erotik, sejd och krig. Bäraren av brisingamen, med stark vilja och enorm skönhet. Hjälp oss finna vår passion i livet!
Hell Frigg, som vet allt men säger inget. Hjälparen för gifta kvinnor och mödrar. Hör vår bön och svalka oroliga sinnen!
Hell Skade, som genom din envishet och krav på rättvisa, blev gift med Njord och därmed upptagen i gudarnas krets. Du kommer till oss med vinterkylan och vargyl. Låt oss glädjas även i den mörka årstiden!
Hell Jord, gudinnan under våra fötter, mor till Tor. Du som matar oss varje dag, med grödorna du låter växa. Ge oss stabilitet och säkerhet, beskydda oss, mörka mor!
Emma Herenjärvi
gydja och rådsmedlem
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
-
Irving Norqvist » Nyskapad myt om disa: ”Ett härligt filosofisk poem med djupa rötter till verkligheten. Tack. Mvh Irving..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ekologistisk älvor inkluderande dröm eugene gendlin konferens skörd moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr utiséta tor ledstjärnor registrerat metoo diser religionsfrihet kristendom storm polygami vanadis personlig sed internet feja mytologi djur bildning verdandi tiden familj osynlig sekulär naturens rättigheter vetenskap årsväntan det implicita vlogg källor växa in i seden vanatro arbete kvinnlighet trana november bifrost vårfrudagen hallar morsdag tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa tomhet blotlag studier tankesmedja ursprungsfolk moder rådet heliga platser sociala medier bronsålder väven skålgropsten berättelse folkräkning video hälsa mat earth hour tid, årstider, vår, personliga reflektioner emma hernejärvi' ogrundand misstänksamhet jämstäldhet symbol tranafton jötnar siv tjänstgörande sigurd fafnesbane mimameid media nyckelord dakota access eir skade myter, vetenskap, ymer lusse interreligiöst rune forssén myter sommarsolstånd bröllop kyla etik faq bön förmödrar solvända traditioner historisk sed vårblot äring modern hedendom förfäder sång förnyelse döden vår ceremoni tankar demokrati politik högtider gamla uppsala disablot andlig erfarenhet sed gudar känslor frigg vinter yggdrasil freja gerd samfundet forn sed sverige forn sed polyteism andra religioner religion livsåskådning blot personlig berättelse barn natur ritual per lundberg mångfald liv alvablot jul död jord skalleper höst gemenskap carl lundbäck gudsbild disa asatro frey mörker tempel hemmet trossamfund nornor höstdagjämningen årstider ragnarök lek vinternätterna urd helighet lucia monoteism midsommar kultur oden alver medlemmar stockholm årsting emma hernejärvi samhälle hedningar mångkultur förstörelse väv uppfostran skuld kurs hiero gamos makter tyr äktenskap grunna ödet ukraina göteborg ägg konst skola utbrändhet sedvandrare filosofi bok kommunikation tradition förnimmelse liberal midgård julafton monokultur vårdande fulltrogen utbildning val frej kläder gåva ordning och kaos monogami ginnungagap gydja tolerans torshammare feminism beklagande organisation kura skymning fördomar odla häfte odr ví identitet insida vintersolståndet värderingar landskap toreblot standing rock asynja industrialism gud nutid gudamakter hlodyn jättar påvestenen sejd alva påsk vardag edsring vårdagjämning frågor tacksamhet begravning blota föda vana ting helig plats nationalistisk kropp jolner